Cliënten met dementie en een intensieve zorgvraag voor kortdurende acute opname
Op onze gespecialiseerde afdeling worden cliënten opgenomen die thuis wonen met dementie (of een ernstige verdenking daarop) en zich in een acute crisissituatie bevinden.
Vaak is er sprake van verzet tegen de kortdurende noodzakelijke opname. Zij vertonen ontregel(en)d gedrag en/of verwaarlozing. Voorbeelden uit de praktijk zijn verbale en fysieke agressie, ernstig roepgedrag, onrust en loopdrang.
In deze acute situatie is sprake van onvoorspelbaar en moeilijk beïnvloedbaar gedrag. Dit geeft handelingsverlegenheid bij het netwerk of bij de omgeving van de cliënt als een netwerk ontbreekt. Bij deze cliënten zijn interventies die in een thuissituatie gedaan kunnen worden onvoldoende effectief gebleken. De mate van ernst heeft onder andere te maken met de intensiteit, complexiteit en hoe het gedrag beleefd wordt.
De medewerkers van de acute afdeling zijn in staat om de acute situatie snel in kaart te brengen en zij analyseren hierbij zowel de psychische als de somatische symptomen. De medewerker vertaalt de verschillende signalen van de cliënt naar passende interventies. Hierdoor wordt het gedrag van de cliënt in korte tijd gestabiliseerd.
Aansluiten bij de ander en zijn of haar netwerk en vooral ook denken vanuit de cliënt en zijn omgeving is essentieel bij deze vorm van behandeling. Niet de cliënt aanpassen aan de situatie, maar de situatie aanpassen aan de cliënt en zijn netwerk/omgeving staat centraal. Medewerkers verbonden aan deze afdeling hebben veel aantoonbare ervaring, kennis, een natuurlijke manier van aanvoelen van de cliënten, nieuwsgierigheid en humor. Dat betekent ook dat medewerkers bewust kiezen voor deze doelgroep en niet bang zijn.
Wat is het doel van de behandeling?
Het doel is om de cliënt uit de acute situatie te halen en met observatie, analyse en behandeling hem of haar te begeleiden naar een passende woonsituatie. Een belangrijk onderdeel van het behandelplan is het bieden van een op maat gemaakte dagstructuur. In de relatie met de cliënt wordt gezocht naar wat voor hem of haar belangrijk is als het gaat om de dagindeling en -invulling. Onze medewerkers geven iedere cliënt een vaste structuur met een begeleidingsplan voor de dagelijkse zorg en voor de dagbesteding op maat. Elke cliënt wordt verbonden aan een zorgmedewerker niveau 3 of 4 uit het team. Deze medewerker coördineert het zorgproces en is contactpersoon voor de familie.
Hoe lang duurt een opname?
De opname op onze afdeling is altijd tijdelijk en van korte duur. We gaan in principe uit van een verblijf van 2 tot 8 weken. Het proces wordt door elke cliënt in een andere snelheid doorlopen, waardoor we vooraf niet kunnen aangeven hoe lang de opname zal duren.
Hoe gaat de aanmelding en opname in zijn werk?
In een veilige omgeving beoordelen we in een multidisciplinair team wat de oorzaak van de acute nood is en wat voor behandeling er nodig is. Het team bestaat uit verpleegkundigen, verzorgenden, een specialist ouderengeneeskunde, GZ-psycholoog, maatschappelijk werker en een transfercoach. Samen maken wij een persoonlijk plan, passend bij de behoeften van de cliënt. Ook sluiten we de welzijnsactiviteiten aan op de cliënt en wordt er dagelijks gekookt op de afdeling. Voor meer informatie over het aanmelden kunt u terecht bij CAZHEM.
Op welke manier wordt de behandeling afgerond?
We geven advies over de meest geschikte woonsituatie voor na de opname. Heel soms is teruggaan naar het eigen huis ook een optie, maar vaker zien we dat wonen in een woonzorglocatie beter aansluit. Dit kan naar één van de woonzorglocaties van Zorgbalans zijn, maar ook naar een locatie elders. Dit gaat in overleg met het netwerk rond de cliënt.
Op het moment van overplaatsing wordt een zorgoverdracht, een medische overdracht en een signalerings- en behandelplan aan de zorgorganisatie gestuurd. Bij overplaatsing zal een warme overdracht plaatsvinden.
Samenwerking in de regio
In het kader van de Wet Zorg en Dwang (Wzd) en de Wet verplichte GGZ (WvGGZ) hebben VVT-organisaties en GGZ-organisaties in de regio Kennemerland afspraken gemaakt over de samenwerking als een Inbewaringstelling (IBS) bij een cliënt noodzakelijk is. Voor de huisartsen in de regio Kennemerland betekent dit dat als er sprake is van een vermoedelijke IBS, de huisarts nog steeds de crisisdienst van de GGZ inschakelt, maar dat hij of zij niet van tevoren een bed voor een cliënt hoeft te regelen in een VVT-organisatie. De opname in de regio is namelijk gegarandeerd voor cliënten die wonen in de regio Kennemerland. Voor cliënten van buiten de regio is wel overleg noodzakelijk tussen GGZ en VVT.
De samenwerking betreft de VVT-organisaties Kennemerhart, Sint Jacob, ViVa! Zorggroep en Zorgbalans en de GGZ-organisaties GGZinGeest en Parnassia. De crisisdienst van de GGZ blijft de IBS afhandelen en regelt vervoer voor de cliënt. De cliënten met een IBS-opname in de regio Kennemerland worden bij Zorgbalans (Sonnevanck) of bij ViVa! Zorggroep opgenomen en krijgen daar passende zorg. Van daaruit wordt in samenwerking met de andere VVT-organisaties een passende (tijdelijke) woonomgeving gezocht.
We kunnen een beperkt aantal cliënten op de afdeling opnemen en dat betekent dat we snel weer plaats moeten maken voor nieuwe cliënten in nood. Helaas komt het soms voor dat de afdeling helemaal vol ligt en wij genoodzaakt zijn om iemand versneld, soms dezelfde dag al, over te plaatsen. Dit heeft te maken met de garantie belofte om plaatsen beschikbaar te hebben voor acute opnames voor cliënten uit de regio. Wij proberen dit uiteraard te voorkomen. De volgorde van doorplaatsing wordt beoordeeld op basis van stabiliteit in een kwetsbare situatie, ten opzichte van de andere cliënten. Naasten worden daar altijd vooraf over geïnformeerd.