Cookie instellingen

Onze website maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring. Wilt u de website bezoeken en cookies accepteren?
Lees ons privacy beleid.

Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

‘Elke stem verdient het gehoord en serieus genomen te worden’

Centrale Cliëntenraad

De basis van de Centrale Cliëntenraad (CCR) is geregeld in de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen(WMCZ 2018). De CCR vormt een verbindende schakel tussen alle cliënten van Zorgbalans en de Raad van Bestuur en geeft laatstgenoemde gevraagd advies of instemming over strategische onderwerpen die wettelijk zijn bepaald. Daarnaast adviseert zij de Raad van Bestuur ongevraagd over wat zij langs diverse wegen verneemt en wat de collectieve belangen van alle cliënten raakt. Vervolgens toetst de CCR of het ingevoerde beleid waarover is geadviseerd in de praktijk daadwerkelijk de belangen van alle cliënten dient.

Leden van de CCR

De CCR bestaat uit zeven enthousiaste, positief-kritische professionals met affiniteit en een warm hart voor de ouderenzorg. Zij vergaderen onderling zeven à acht keer per jaar en overleggen ten minste vier keer per jaar met de Raad van Bestuur. Op deze wijze draagt de CCR bij aan optimale zorgverlening van Zorgbalans aan al haar cliënten, nu en in de toekomst.

Centrale Cliëntenraden in de zorg werken samen

De Centrale Cliëntenraden van Zorgbalans en Kennemerhart zoeken de samenwerking op. Op allerlei niveaus in de regio en binnen diverse projecten werken de zorgorganisaties al samen en dat levert goede inzichten, waardevolle ervaringen en resultaten op. Dus vonden de centrale cliëntenraden (CCR) het ook niet meer dan vanzelfsprekend om ook de handen ineen te slaan. De zorg verandert sterk. Vergrijzing maakt het nodig dat naasten vaker een helpende hand toesteken. De CCR heeft medezeggenschap over de zorg voor cliënten en hun naasten, voor nu en in de toekomst.

Samen beter

Het idee om op het gebied van medezeggenschap voor cliënten samen te gaan werken leefde al langer. Arnoud Bernelot Moens, voorzitter van de CCR van Zorgbalans: ‘Juist omdat we elkaar ook op andere gebieden succesvol weten te stimuleren. Je kunt van elkaars ervaring en kwaliteiten leren en samen de medezeggenschap naar een hoger niveau tillen.’ Ineke de Jonge, voorzitter CCR van Kennemerhart vult aan: ‘Naast het uitwisselen van informatie gaan we ideeën met elkaar delen en bijeenkomsten organiseren over medezeggenschap in de zorg voor cliënten en hun naasten.’

Week van de Medezeggenschap

De CCR-en besteden gezamenlijk aandacht aan de landelijke Week van de Medezeggenschap (4 t/m 10 oktober 2024), onder andere met een poster en een gezamenlijke bijeenkomst. Samen bereik je meer. En betere medezeggenschap draagt bij aan waardevolle zorg. Daarom willen de CCR-en met cliënten en hun naasten in contact komen om te laten zien wat de cliëntenraad allemaal doet en waarom medezeggenschap belangrijk is.

Bijeenkomst over Medezeggenschap

Samenwerken aan (mede)zeggenschap. Meerwaarde door verbinding.

Wilt u weten wat de CCR precies doet en wat wij voor u en elkaar kunnen betekenen?

U bent als cliënt of naaste van Zorgbalans en Kennemerhart van harte uitgenodigd voor een bijeenkomst waarin wij onze missie en ons werk presenteren en met u in gesprek gaan over hoe wij u meer kunnen betrekken bij verbeteringen in uw welbevinden.

Wanneer
: donderdag 17 oktober, 19:00 uur
Waar
: woonzorgcentrum De Moerberg, Zuiderkruisstraat 74, 1973 XM IJmuiden
Aanmelden
: ccr@zorgbalans.nl

Contact
Wilt u contact opnemen met de CCR? Stuur dan een mail naar ccr@zorgbalans.nl. De CCR houdt zich niet bezig met klachten van cliënten over de geleverde zorg van Zorgbalans. In de klachtenprocedure vindt u meer hierover. Bekijk hier de klachtenprocedure.

Meer weten over de activiteiten en de uitgangspunten van de CCR? Klik hier om het jaarverslag van 2023 te lezen.