Interventie
Op de interventie-afdeling worden cliënten met D-ZEP tijdelijk opgenomen omdat zij op de eigen afdeling zeer ernstig probleemgedrag vertonen waardoor verblijf daar (tijdelijk) niet meer mogelijk is. Een cliënt komt op deze afdeling omdat eerdere interventies onvoldoende effectief zijn gebleken.
De behandeling is erop gericht om de situatie van en rondom de cliënt te stabiliseren, met als doel terugkeer naar de eigen woonsituatie. Mocht dit niet mogelijk zijn, dan bieden we een advies waar een passende, liefst reguliere, woonomgeving aan moet voldoen. Indien een cliënt ten gevolge van het ernstige probleemgedrag zeer intensieve dementiezorg nodig houdt, dan bieden we in de nieuwbouw Sonnevanck langdurige behandeling aan. Het doel blijft te allen tijde om cliënten met D-ZEP, zodra dit mogelijk is, over te plaatsen naar een reguliere woonsituatie.
Hoe lang duurt een opname?
De cliënten verblijven voor een kortdurende interventie van 8 weken in Sonnevanck. Dit kan bij zwaarwegende redenen verlengd worden.
Hoe gaat de aanmelding en opname in zijn werk?
De vertegenwoordiger van de cliënt en de verwijzende zorgorganisatie zijn bekend en akkoord met de afspraken en voorwaarden van de opname. Voor een opname moet een Wlz-vv7 indicatie zijn toegewezen dan wel zijn aangevraagd door de verwijzende zorgorganisatie. Deze blijft betrokken tijdens de interventie-opname en is verantwoordelijk voor (terug)plaatsing als de interventie is afgerond. Voor meer informatie over het aanmelden kunt u terecht bij de afdeling Zorgbemiddeling van Zorgbalans via: 023 891 05 50 of zorgbemiddeling@zorgbalans.nl.
De opname bestaat uit drie fases:
- Observatie en analyse
- Behandeling
- Stabilisatie en uitplaatsing
Er wordt gewerkt met multidisciplinaire behandeldoelen. Dit betekent dat er een individueel plan wordt gemaakt. Ter afsluiting van elke fase vindt een overleg plaats. Naasten van de cliënt en de verwijzende zorgorganisatie worden gedurende het gehele proces betrokken in de verschillende fases. In de derde fase wordt er bekeken wat er nodig is voor de terugkeer. De cliënt en familie krijgen voor de gehele periode een aanspreekpunt op de afdeling. Hij of zij is bereikbaar voor vragen.
Op welke manier wordt de behandeling afgerond?
Het is de bedoeling dat medewerkers van de verwijzende zorgorganisatie meelopen op de afdeling voordat de cliënt teruggaat. Op het moment van overplaatsing wordt een zorgoverdracht, een medische overdracht en een signalerings- en behandelplan aan de zorgorganisatie gestuurd. Bij overplaatsing zal een warme overdracht plaatsvinden. Na het ontslag worden twee vaste evaluatiemomenten ingepland – na één week en na vier weken. Indien nodig kunnen er afspraken gemaakt worden over consultatie op locatie van de betreffende zorgorganisatie.
Wat als terugplaatsing niet lukt?
Op het moment dat er echt een andere woonomgeving nodig is dan voorheen, zal een vertegenwoordiger van het behandelteam, een transfercoach, met de familie overleggen over wat er nodig is en waarom. Deze transfercoach heeft contact met de verwijzende zorgorganisatie over de mogelijkheden. Deze kan dan op zoek gaan naar een andere woonomgeving.