Eerste resultaten pilot samenwerking slimme zorgassistenten Tessa en Sensara veelbelovend
Wat als technologie niet alleen ondersteunt, maar écht meedenkt met cliënten? Zorgbalans zet een grote stap vooruit in de ouderenzorg met de koppeling van twee slimme zorgoplossingen: zorgassistent Tessa en leefpatroonmonitoring Sensara. Samen zorgen ze voor meer rust, structuur én zelfstandigheid in het dagelijks leven van cliënten. In dit bericht leest u meer over de resultaten van de pilot.
“Technologie hoort bij het dagelijks leven – óók in de zorg,” zegt Saskia Keijzer, adviseur technologie bij Zorgbalans. “Door systemen te verbinden, maken we de ondersteuning niet alleen slimmer, maar ook menselijker.”
Van losse oplossingen naar een slimme samenwerking
De afgelopen maanden heeft er een interessante pilot plaatsgevonden waarbij twee slimme zorgoplossingen zijn gekoppeld, zorgassistent Tessa en leefpatroonmonitoring Sensara Homecare. Tessa is een sociale zorgassistent die middels spraakberichten de dagstructuur ondersteunt. Berichten worden voorgeprogrammeerd en op specifieke tijdstippen uitgesproken. Ook kunnen berichten willekeurig worden uitgesproken. Sensara Homecare is een vorm van leefpatroonmonitoring. Warmtesensoren geven inzicht in het reguliere dagritme van de cliënt. Op basis van data-analyse kan er na drie weken “leren” op basis van het reguliere patroon een melding gegenereerd worden bij afwijkingen.
Zorgbalans zet deze technologische hulpmiddelen in om de zelfredzaamheid van cliënten te vergroten. Tessa ondersteunt met spraakberichten bij dagelijkse activiteiten, terwijl Sensara via warmtesensoren inzicht geeft in leefpatronen. Door deze systemen te koppelen, ontstaat een krachtiger geheel dat beter aansluit op het ritme en de behoeften van cliënten.
Bijvoorbeeld:
- Als Sensara een inactiviteit detecteert, kan Tessa eerst verbaal contact maken en onnodige meldingen voorkomen.
- Als een cliënt ’s nachts uit bed stapt, kan Tessa geruststellen en aanmoedigen om weer te gaan slapen.
- Tessa spreekt de spraakberichten pas uit op het moment dat de cliënt in de kamer aanwezig is.
Tijdens de eerste pilot hebben wij in woningen van vier cliënten de technologieën gekoppeld.
Eerste resultaten uit pilot 1
De eerste pilot met gekoppelde technologieën is inmiddels succesvol afgerond. De resultaten zijn veelbelovend:
- Tijdens de middagrust krijgen cliënten een seintje om uit bed te komen als ze langer blijven liggen dan wenselijk is. Hierdoor zijn zij overdag actiever en hebben zij een betere nachtrust.
- Cliënten vergeten minder vaak te eten door de herinneringen van Tessa. Waar voorheen werd getwijfeld of een cliënt daadwerkelijk eten had gepakt, valt dit nu te monitoren door de sensoren.
- Tessa praat alleen als de cliënt in de kamer is. Zo krijgt de cliënt minder prikkels en zijn de berichten altijd op het juiste moment.
- Cliënten zijn beter voorbereid op zorgmomenten. Tessa vraagt bijvoorbeeld om te wachten met aankleden tot de zorgmedewerker komt voor het douchen.
- De sociale interactie met Tessa is verbeterd. Cliënten vinden het fijn dat Tessa verschillende berichten vertelt die aansluiten op hun dagritme. Ze vinden Tessa hierdoor persoonlijker.
- Tessa herinnert alleen aan een taak als dat nodig is, niet als de cliënt het al heeft gedaan. De samenwerking tussen Tessa en Sensara leidt tot minder meldingen, meer passende zorg en een hogere effectiviteit van technologische ondersteuning.
- Zorgmedewerkers merken dat de technologie beter aansluit op het gedrag van cliënten, waardoor de kans op succesvolle ondersteuning toeneemt. Zo noemt het zorgteam het kunnen anticiperen op gedrag van grote toegevoegde waarde en denkt het team ook dat er nog veel meer mogelijk is.
Vooruitblik: pilot 2 van start
Op basis van de positieve ervaringen start Zorgbalans binnenkort met pilot 2 van Tessa en Sensara. Dit wordt een grootschaliger vervolg waarin meer cliënten betrokken worden. Het doel is om de doorontwikkeling van Tessa en Sensara te testen op grotere populaties en meer type zorgvragen. We gaan testen, leren en verbeteren, samen met cliënten, hun naasten, zorgmedewerkers en de leveranciers.
“Technologie moet niet in de weg staan, maar juist meebewegen met het leven van mensen,” aldus Keijzer. “We bouwen aan een slim netwerk dat over de hele woning heen mensgerichte ondersteuning biedt.”