Cliënten met dementie en zeer ernstig probleemgedrag (D-ZEP)
Sommige cliënten vertonen op hun woonzorglocatie zeer ernstig probleemgedrag waardoor de woonomgeving voor medebewoners en/of medewerkers ernstig wordt ontregeld. Probleemgedrag wordt omschreven als het gedrag dat gepaard gaat met lijdensdruk of gevaar voor de persoon met dementie of voor mensen in zijn of haar omgeving.
Voorbeelden hiervan zijn verbale en fysieke agressie, ernstig roepgedrag, onrust en loopdrang. Bij zeer ernstig probleemgedrag is er daarnaast sprake van handelingsverlegenheid, onvoorspelbaarheid en/of moeilijk beïnvloedbaar gedrag. Bij deze cliënten zijn eerdere interventies onvoldoende effectief gebleken. De mate van ernst heeft onder andere te maken met de intensiteit, complexiteit en hoe het gedrag beleefd wordt.
Situatie aanpassen aan de cliënt
De medewerkers van Sonnevanck zijn in staat om het gedrag van de cliënten als het ware te ‘lezen’. Het is belangrijk dat de medewerker aanvoelt hoe de sfeer is en wat in de lucht hangt, zodat hij/zij deze kan beïnvloeden als dat nodig is. En hierbij steeds blijft zoeken naar hoe je kunt aansluiten bij de ander. Het voortdurend nastreven van oplossingen, creatief zijn en vooral ook vanuit de cliënt denken: niet de cliënt aanpassen aan de situatie, maar de situatie aanpassen aan de cliënt. Medewerkers verbonden aan deze afdeling hebben een breed scala van aanpakken en manieren tot hun beschikking. Daarbij zijn ervaring, kennis, een natuurlijke manier van aanvoelen van de cliënten, nieuwsgierigheid en humor essentieel. Dat betekent ook dat medewerkers bewust kiezen voor deze doelgroep en niet bang zijn.
Wat is het doel van de behandeling?
We bieden verschillende vormen van behandeling, ondersteuning en begeleiding waarbij we altijd aansluiten bij de cliënt, diens naasten en de specifieke situatie. We starten de behandeling dichtbij de woonomgeving van de cliënt met het inzetten van consultatie, advies en ondersteuning. Indien dit niet passend is of onvoldoende resultaat heeft, gaan we over op een opname.
Tijdens de behandeling worden alle factoren die van invloed kunnen zijn op het probleemgedrag in kaart gebracht door het multidisciplinaire behandelteam. De familie wordt ook meermaals betrokken bij deze overleggen en bij het behandelplan. Het doel is om het probleemgedrag beter te begrijpen en zo meer gepaste zorg te kunnen bieden. Hierdoor kan de zorg voor de cliënt beter aansluiten bij wat nodig is en de veiligheid en welzijn van de cliënt en zijn omgeving zo goed mogelijk gewaarborgd worden. De behandelingen zijn erop gericht om de situatie van en rondom de cliënt te stabiliseren. Het doel is terugkeer naar de eigen woonsituatie.
Een belangrijk onderdeel van het behandelplan is het bieden van een op maat gemaakte dagstructuur. In de relatie met de cliënt wordt gezocht naar wat voor de ander belangrijk is als het gaat om de dagindeling en -invulling. Er wordt buiten de richtlijnen en vaste kaders gedacht en gewerkt, om op de beste en juiste manier aan te sluiten bij de cliënt. Onze medewerkers geven iedere cliënt een vaste structuur met een begeleidingsplan voor de dagelijkse zorg en voor de dagbesteding op maat. Elke cliënt wordt verbonden aan een zorgmedewerker niveau 3 of 4 uit het team. Deze medewerker coördineert het zorgproces en is contactpersoon voor de familie.
Welke behandelvormen bieden we?
Consultatie
Interventie